Sivut

keskiviikko 27. kesäkuuta 2012

Alkoholi ja läheiset

Tulin pitkästä aikaa kurkanneeksi Kotikanavalle, Päihdelinkin alkoholistien läheisten palstalle. Shokkihoitoa alkoholistille parhaimmillaan (ainakin minulle oli silloin alussa).

Olen joskus aikaisemminkin miettinyt, mitä olisi tapahtunut, jos puolisoni olisi huomautellut juomisestani enemmän. On varmaan yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat, jolloin hän on kommentoinut humalatilaani suoraan. Epäsuorasti joskus vuosien mittaan, vaikkapa nyt sitten niin että jaa sunnuntaiksikin on ostettu olutta. (Loppuvaiheessa join salaa niin ettei jääkaappiin päätyneitä oluita päässyt huomauttelemaan.)

Mitä olisi tapahtunut, jos hän olisi aktiivisesti puuttunut juomiseen (ja samalla omaansa - yleensähän hän ne pari kaljaansa joi samaan aikaan kuin  minä, joskin minä naamioin viimeisessä vaiheessa juomiseni kahdeksi vaikka samassa ajassa meni neljä)? Valitettavasti epäilen, että vaikutus ei olisi ollut toivottu, vaan päinvastainen. Juomiseni taisi olla jonkinlaista pakenemista "omaan rauhaan", muka-itsenäisyyteen, jolloin juomisen estämisen yrittäminen olisi varmaankin saanut uhmaamaan ja pakenemaan entistä tiukemmin juomiseen.

Nyt kun lopputuloksen eli raitistumisen onnistumisen tietää, niin voinee todeta että minun kohdallani ja minun tilanteessani tuo oli toimiva tapa. Tosin epäilen, että kyseessä ei ollut mikään aktiivinen toimintatavan valinta, niin vain kävi että läheiset eivät tilanteen raadollisuutta tajunneet.

Viime kädessä kaikkien kohdalla on kyse omasta halusta. Ihan itse jokaisen on raitistuttava, samaan tapaan kuin itse jokainen itsensä alkoholistiksi saattaa.

(Edit. Poistin tämän kirjoituksen ja palautin nyt sitten kuitenkin. En halua, että kukaan lukee tätä ohjeena miten suhtautua läheisen alkoholin käyttöön, tämä on vain minun kokemukseni ja minun tunteeni, ei sen enempää. Yleensähän suositellaan varhaista puuttumista (mini-interventiota), enkä ainakaan minä ole pätevä kertomaan miten se kannattaisi tehdä. Yleispätevää ohjetta ei ehkä olekaan. Kokemuksestani huolimatta suosittelisin puheeksi ottamista joka tapauksessa.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti