Sivut

maanantai 11. heinäkuuta 2011

"Minä ja viina"

Hesarin loppupäähän kätkeytyi juttu kohtuukäyttöön siirtyneestä Juhasta. Artikkeli näemmä päätyi myös Hesarin nettisivujen ilmaispuolelelle otsikolla "Nykyään kaksi lasillista riittää". Tuo on osa artikkelisarjaa, joka oli tituleerattu "Minä ja viina", osa 4; aiemmista osista löysin vain osan 1, jonka myös muistin lukeneeni. Käsitteli sitä, miten työpaikalla käsitellään hoitoonohjausta ja päihdeongelmaisia.

Mielenkiintoinen tämä Juhan juttu sikäli, että vaikuttaa samantapaiselta juopolta kuin niin moni muukin, tai kuin minä silloin kun viikonloput vielä riittivät juomisharrastuksen hoitamiseen. Hän on havainnut käytön vähentämisen hyvät puolet, ja juominen on keskimäärin hanskassa.Pari merkittävää lainausta:
"Ajattelin, että minulla on oikeus rentoutumiskeinooni, vaikka se tarkoitti sitä, että olin kotona usein itsekäs ja poissaoleva. En osallistunut perheen asioihin niin paljon kuin olisi pitänyt."
ja
Hän pakeni nousuhumalan avulla tunteitaan.


Miltäkö tarina tuntui? Kateutta en itsestäni löytynyt, ei minun tällä hetkellä tee mieli edes sellaista että "kaksi lasia viikonloppuisin". Uteliaisuutta kyllä. Mietin, että miten hän uskaltaa - eikö hän pelkääkään, että määrät kuitenkin salakavalasti kasvaisivat?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti