Sivut

maanantai 28. maaliskuuta 2011

Pelot paperille, osa 2

Pari viikkoa sitten kirjoitin otsikolla "pelot paperille" - silloin lopetuspäätöksestä ei ollut kahtakaan viikkoa.

Peloista ensimmäinen eli "en ole niin hyvä ja taitava kuin monet tuntuvat uskovan ja luottavan" on vielä olemassa, mutta eri tavalla. Tuolloin tuo pelko liittyi vahvasti siihen, että tuo toteutuessaan johtaisi omaan romahtamiseeni. Nyt tuo ei tunnu maailmanlopulta: jos minulta odotetaan liikoja enkä pysty kaikkea tekemään, niin oikea ratkaisuhan on keskustella miksi odotukset ovat pielessä, ja muuttaa odotuksia. Pelkona se näkyy sikäli, että en oikeastaan haluaisi tuottaa pettymystä kenellekään, käynnissä on töissä isojakin asioita ja haluaisin niin kovasti olla näkemässä että ne valmistuvat.

Tämä : "en saa valmiiksi niitä kaikkia asioita joita minun pitäisi (töissä, opiskeluissa, kotona)" pitää opiskelujen osalta paikkansa täysin, semminkin kun siinäkin on joitakin muiden kanssa yhteisiä projekteja. Tämä minulla ei ole nyt hallussa, en vain ole saanut asioita edistettyä. Pitäisi keksiä joku tapa lähteä kerimään sitäkin vyyhteä.

Erityishuoli teemaan liittyen: "en jaksa pysyä irti alkoholista ja pilaan sen jälkeen muiden ja oman elämäni". Juuri nyt on seesteinen olo, se että alkoholi ei ratkaise mitään (pikemminkin päin vastoin) on minulle jo selviö. Olen huomannut lukuisia positiivisia vaikutuksia myös omassa tavassani toimia, enkä juuri nyt ymmärrä miksi ihmeessä minun pitäisikään palata vanhaan. Onneksi ei tarvitse.

Ja pahnanpohjimmainen: "en ylipäätään jaksa". Nuo pari ensimmäistä viikkoa olivat kyllä aika masennuksen värittämiä. Nyt kun selvin päin analysoi tilanteita, niin esiin nousee itseäkin huolettavia uusia teemoja.

Kun tuo "pelot paperille" toimi kerran kaksi viikkoa sitten, niin uudistetaan listaa vähän, ja pidetään osa vanhoista. Yritän muotoilla myös sen, miksi ne pelottavat.  Toisena päivänä yritän keksiä näihin jotain ratkaisukeskeistä lähestymiskulmaa.

  • en saa kevään opiskeluprojektia menestyksellä päätökseen, ja muiden ryhmäläisten opiskelumenestys kärsii (oliskohan tämä variaatio jaksamisteemastakin)
  • töissä "projektit" A, B ja C eivät etene riittävästi. A:ssa olen ollut jo ideoijana, ja niin minä kuin moni muukin asettaa siihen suuria odotuksia, enkä haluaisi että se ei onnistukaan. B:n valmistuminen edellyttää myös minun jaksamistani ja käytännön työpanosta onnistuakseen. C on kokoelma pienempiä kokonaisuuksia, jotka vaikuttavat kuitenkin muutaman kymmenen ihmisen tapoihin tehdä asioita; se, miten niitä kehitetään ja mihin suuntaan on minun varassani, ja pelkään että en ole tarpeeksi taitava.
  • pelkään, että perhetilanteessa (avioliitossa) tapahtuu muutoksia nyt kun en enää lievitä loukkaantumisen tunteita ja jaksamisen puutetta alkoholilla. Mahdollinen avioero pelottaa, kuten suuret muutokset muutenkin.
  • pelottaa, että ne säryt joita minulla on, ovat oire jostain vakavammasta. Onko niin, että olen turruttanut kivutkin alkoholilla ja on jäänyt huomaamatta jotain olennaista?

Nyt sitten jätetään nämä pelot tänne hoitumaan ja palataan sorvin ääreen. Ratkaisukeskeisesti päätän, että tänä iltana teen vihdoin oman työlistani tuosta opiskeluprojektista. Asia kerrallaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti