Sivut

maanantai 9. toukokuuta 2011

Miksi olen jättänyt alkoholin: PMS

Taannoin pyörittelin tuota juomisteemaa, miksi olen juonut ja miten minusta tuli alkoholisti. Noidenkin pohdiskeluiden jälkeen on silloin tällöin mieleen putkahtanut vuosienkin takaa tilanteita, joissa juominen oli selvästi ongelmaista - lähinnä sillä teemalla, että on pitänyt keinolla tai kolmannella saada vielä pari olutta lisää ennen nukkumaan menoa. Se on kuitenkin mennyttä aikaa, jääköön sinne.

Eteenpäin katsoa tekee mieli, joten käännetään ajatus positiivisemmaksi: miksi olen raitis, miksi olen sen juomisen jättänyt? Tästä varmaan tulee useitakin juttuja, mutta tämän kirjoittamiseni tarkoitushan on vahvistaa sitä omaa raitistumista, joten tulkoon. Uskon, että nämäkin ajatukset ovat tukena sitten joskus, kun retkahtamisen riski meinaa kasvaa liian suureksi.

Raitistuminen vaatii rehellisyyttä. Rehellisyyttä itselle - ehkä muillekin, mutta ennen kaikkea itselle. Joten kerron nyt sitten sen "valaistumisen", joka tapahtui viime viikonloppuna ja liittyy tuohon reilun kahden kuukauden takaiseen "nyt tämä riittää" -päätökseen. Lauantaina varmistui epäilyni siitä, että epätoivon ja masennuksen tunteet voisivat olla PMS-oireitakin. Blogistani varmistui, että samanlainen tuskainen viikko, jolloin riitelin urakalla, oli noin kuukausi sitten. Ja siiten kun laskee vielä sen kuukauden taaksepäin, raitistumispäätökseen, niin... Eli se valtava masennus, huonouden tunne ja pelko, joka minulla oli sen raitistumisen alkupäivinä, ei ollutkaan fyysisiä vieroitusoireita vaan - PMS-oireita. Tuntuu nololta.

Mutta toisaalta: jos on niin, että vahvat PMS-oireet voivat toimia laukaisijana (toivottavasti pysyvälle) raitistumispäätökselle, niin patentoitakoon se sitten yhtenä hoitovaihtoehtona. Ehkä sen seuraavan noin kuukauden kuluttua osaan suhtautua siihen masennukseen vähän huumorilla, ja oireet tervetulleiksi toivottaen. (Sitä, miksi minulla nyt yhtäkkiä PMS-oireet ovat "ilmiintyneet", en ymmärrä, mutta pienellä googlettamisella selvisi että nuo ovat yleisempiä keski-iässä, joten en kai sitten muista tässäkään suhteessa poikkea.)

Jatkossa pyrin sitten vähän hienostuneempiin "miksi olen raittiina" -selvityksiin :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti